Kedah Aerotropolis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Projek Kedah Aerotropolis merupakan sebuah inisiatif pembangunan ekonomi bersepadu yang bertujuan untuk memanfaatkan potensi wilayah Kedah, Malaysia, dengan membangunkan bandar udara antarabangsa dan infrastruktur berkaitan di sekitarnya. Konsep aerotropolis merujuk kepada pengembangan kawasan bandar udara sebagai pusat ekonomi yang berfungsi sebagai hub multimodal untuk perdagangan, perniagaan, dan pelancongan.

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Kedah, yang terletak di sebelah utara Semenanjung Malaysia, mempunyai lokasi strategik yang berdekatan dengan Lautan Hindi dan Selat Melaka, serta bersempadan dengan negara Thailand. Bandar Udara Antarabangsa Sultan Abdul Halim(SAHIA) di Kepala Batas, Kedah, telah berperanan penting sebagai pintu masuk utama ke wilayah utara Malaysia. Dengan peningkatan jumlah penumpang dan keperluan perdagangan yang semakin meningkat, pemodenan dan pengembangan lebih lanjut diperlukan untuk menjadikan SAHIA sebagai hub udara yang dinamik.

Objektif[sunting | sunting sumber]

Projek Kedah Aerotropolis mempunyai beberapa objektif utama, antaranya:

1. Memperkukuhkan kedudukan Kedah sebagai pusat ekonomi utara Malaysia dan menggalakkan pertumbuhan ekonomi di wilayah tersebut.

2. Meningkatkan kapasiti dan kecekapan operasi Bandar Udara Antarabangsa Sultan Abdul Halim.

3. Meningkatkan konektiviti udara dan multimodal dengan meningkatkan aksesibiliti antara bandar udara, pelabuhan, dan pusat-pusat ekonomi penting.

4. Membangunkan infrastruktur dan kemudahan yang menyokong sektor-sektor penting seperti perdagangan, logistik, pelancongan, dan industri berkaitan.

Rancangan dan Kemajuan[sunting | sunting sumber]

Projek Kedah Aerotropolis melibatkan perancangan dan pembangunan fasiliti dan infrastruktur di sekitar Bandar Udara Antarabangsa Sultan Abdul Halim. Rancangan utama termasuk peningkatan dan pemodenan terminal, penambahan landasan pacu, pembangunan zon perniagaan dan industri, serta pembangunan kawasan perumahan dan kemudahan awam.

Kerajaan negeri Kedah telah bekerjasama dengan agensi-agensi berkaitan, pelabur swasta, dan pemaju untuk melaksanakan projek ini. Beberapa langkah telah diambil untuk mewujudkan Kedah Aerotropolis, termasuk pembentukan entiti pengurusan khas, penyusunan pelan pembangunan, dan penarikan pelaburan asing.

Sejauh ini, terdapat kemajuan yang ketara dalam projek ini. Bandar Udara Antarabangsa Sultan Abdul Halim telah mengalami peningkatan kapasiti dengan penambahan terminal dan landasan pacu baru. Zon perniagaan dan industri juga telah dibangunkan di sekitar bandar udara untuk menarik pelabur dan membangunkan sektor ekonomi.